Keyword analyse

Eén van de belangrijkste aandachtsgebieden van de inbound marketing aanpak is de keyword analyse.

Het principe van inbound marketing is dat door kwalitatieve content de doelgroep aangetrokken wordt, anders dan bij commerciële campagnes. Die content moet dan wel vindbaar en bereikbaar zijn. Om bezoekers naar de website te trekken is het van belang om op de eerste zoekresultatenpagina aanwezig te zijn. Dit kan bereikt worden door inzicht in en inzet van veelgebruikte zoektermen.

Zoekgedrag

Het is ook belangrijk om de bezoeker zo goed en compleet mogelijk antwoord te kunnen geven tijdens alle fasen van het zoekproces: van orienterende fase tot beslismoment (conversie!). Zoektermonderzoek helpt ook het zoekgedrag van doelgroepen inzichtelijk te maken.

Vindbaar op zoektermen

Inzet van zoektermen is alleen effectief als de relevantie hoog is. Een zoekmachine beoordeelt een webpagina als relevant als de titel klopt met de inhoud, de kopjes in de tekst aangeven waar een alinea over gaat, de titels van de afbeeldingen matchen met het onderwerp etc.

Als een bibliothecaris kan Google dan de webpagina op juiste manier in de index plaatsen en tonen op het moment dat een zoekopdracht wordt ingetikt.

Wat is haalbaar?

Vele factoren bepalen de haalbaarheid van hoge posities in de zoekresultaten. Denk maar eens aan de zoekterm “Apple”. Het is door de populariteit en de concurrentie vrijwel onmogelijk om hoge posities op deze term te behalen. Een nieuwe website heeft voor zoekmachines als Google nog weinig ‘SEO waarde’ of autoriteit. Goede rankings op welk thema dan ook hebben daarom tijd en SEO inspanning nodig.

Keyword advies

Het zoektermonderzoek houdt rekening met al die factoren en onderzoekt de concurrentie nauwkeurig. Een goed keyword advies bestaat uit:

  • een verzameling van zoektermen binnen een thema en bijbehorende maandelijkse zoekvolumes en concurrentiecijfers

  • synoniemen en relevante zoekwoordcombinaties

  • een mix van ‘makkelijke’ en ‘moeilijke’ zoektermen

  • een schatting van het te verwachten maandelijks aantal websitebezoekers op basis van een CTR modeleen prognose

  • van het te verwachten aantal bezoekers over een x-periode

  • advies over de strategische inzet van de gekozen zoektermen zoals bijvoorbeeld in de headingstructuur, rekening houdend met ‘over-optimalisatie’.


Voor meer informatie of aanvraag van een keywordanalyse kunt u contact opnemen:

Meer over zoektermen:

  • Uitgebreid artikel over het keyword proces door Frankwatching
  • Hoe kun je overoptimalisatie voorkomen, engelstalig artikel op Moz.com
  • Relevante content en Google Panda