Is het tijd voor een inventarisatie van webcontent? Er kunnen zich situaties voordoen waarin een complete inventarisatie en audit van de content van een website nodig is:

  • er is gekozen voor een ander CMS, content moet worden gemigreerd

  • de website wordt vernieuwd, de menustructuur gaat op de schop

  • een nieuwe contentstrategie: de content wordt aangepast, verbeterd en aangevuld

  • de vindbaarheid van bestaande inhoud blijft sterk achter,  een zoekmachine optimalisatieslag is nodig

Content inventarisatie

De contentinventarisatie is een kwantitatieve analyse van de aanwezige data, denk aan:

  • webpagina’s
  • bestanden, downloads
  • media
  • metadata
  • hierarchische lagen
  • interne dubbele inhoud (ook wel: duplicate content)
  • interne en externe links

SEO audit

De SEO audit, de kwalitatieve beoordeling, wordt uitgevoerd op basis van SEO- en bezoekers kpi’s, afhankelijk van de gestelde contentdoelen.

  • aanscherpen van metadata per webpagina
  • zorgvuldig inzetten van zoektermen op strategische plaatsen
  • optimaliseren van de headingstructuur per pagina
  • verwijderen van over-optimalisatie en onbedoelde spam, zoals overmatig gebruik van keywords
  • optimale lengte van pagetitles, metadescriptions en headingtags
  • schalen van te zware afbeeldingen, de hoeveelheid KB’s
  • correcte wijze van pagina’s omleiden (redirects)

Contentanalyse

  • juistheid en volledigheid van informatie
  • leesbaarheid
  • contentmix, juist gebruik van media en aanvullende content zoals downloads
  • ‘marktwaarde’ van informatie, definieren van de contentparels

Hulp nodig bij een dergelijk traject? Stuur ons een berichtje zodat wij contact met u kunnen opnemen. Een contentinventarisatie is maatwerk. De werkwijze die we volgen stemmen we zorgvuldig op de wensen en doelstellingen van de organisatie.

Informatie over de SEO audit